2014 års verksamhet

Från gamla hemsidan hämtar vi Årsmötet 2014. Årsmöte hölls den 15 mars i Pingstkyrkan med ett 30-tal medlemmar närvarande. Efter parentation över avlidne medlemmen Joel Rodén, som varit medlem sedan starten 1986, genomfördes årsmötesförhandlingarna. Av verksamhetsberättelsen framgick att föreningen har haft ett par konstvandringar i kommunen och tittat på den offentliga konsten. Årets tema för Sveriges Konstföreningar 2013 var Offentlig konst. Höstens verksamhet inleddes med resa till Naturum Vänerskärgården och Vigrum Konstform och avslutades med sedvanlig utlottning av inköpta konstverk. Gunborg Lundkvist omvaldes som ordförande. Övriga styrelseledamöter i tur att avgå, Berit Borg Nilsson, Ingrid Erikson, Inger Sjöblom och Karin Pettersson, omvaldes. Kvar i styrelsen är Kerstin Åseby-Pihlemark och Åsa Wibjörk. Efter förhandlingarna serverades gott kaffe och mycket gott kaffebröd ordnat av Laila och Valter Eriksson. En tipsfrågetävling hade sammanställts av styrelsens medlemmar och den genomfördes inomhus med vandring runt det avdukade serveringsbordet. Den bestod av 15 blandade konstfrågor och vanns av

• Birgit Landström – 11 rätt. Bokpris – Berömda målningar.
  • Eva Hjohlman     – 11 rätt. Pris Ett pralinfat av Anna-Lena Dancy, Gunnilse.
  • Gunnel Selin       – 10 rätt. Bokpris Zorn Mästerverk.

Av dem som betalat in sin medlemsavgift i tid drogs en vinnare, Lars Dahlgren. Han fick en etsning av Ulla Taflin. I närvarolotteriet var en gräddsnipa i form av en fågel av Anna-Lena Dancy vinst. Dessutom fick föreningen två biljetter till valfri opera på Bio Casablanca, varför det här blev tre vinnare. Första dragningen vann Lars Dahlgren och han valde en operabiljett, vilket också nästa vinnare Anita Wahrén gjorde. Tredje vinnaren blev Birgitta Carlberg, som alltså hade turen att vinna den lilla ”pip-pip-kannan”. Inspiration till kannan är den vackra fågeln strandskata (i skrivande stund har jag, som också är fågelskådare, inte sett strandskatan ännu, men den borde komma när som helst). Vi tackar Biografföreningen för operabiljetterna. Karlsborgs Konstförening är en allmän konstförening, öppen för alla och ansluten till Sveriges Konstföreningar. Syftet med föreningen är att i Karlsborg underhålla och utbreda intresset för konst. En vanlig missuppfattning är att man måste kunna måla för att vara med i konstföreningen. Så är det inte, vi tittar på konst på utställningar, gör konstresor och köper in konst för utlottning bland medlemmarna. Konstföreningens besök på Lassagården i Skövde den 14 maj 2014. Tolv medlemmar åkte till Lassagårdens keramik i Skövde. Här har Eva-Lena och Robin Anderson en kreativ oas, där all slags keramik görs. Det är också kursverksamhet och besökarna kan få prova på att dreja. Detta lockade bara några få av damerna som deltog, så det blev ingen drejning denna kväll. Besöket inleddes med en fikastund i det mycket trevliga loftet på gården. Efter att Eva-Lena gjort härliga smörgåsar till oss berättade hon om verksamheten. Paret startade Lassagårdens keramik 1987. Då var det Eva-Lena som jobbade med keramiken och man åkte på mässor och sålde. När försäljningen ökade kunde även Robin börja arbeta heltid i firman. Man utökade verksamheten mer och mer. 2012 hade man ytterligare planer på utbyggnad. Då ödelades byggnaden av en brand. Nu är allt återuppbyggt och man har försökt att återställa det ursprungliga. Förutom att berätta om verksamheten invigde Eva-Lena oss i de olika teknikerna. Vad som är lergods och vad som är stengods och de olika lerornas egenskaper. Hon visade också praktiskt hur det går till att dreja. Därefter gavs besökarna tillfälle att för konstföreningens räkning inköpa några alster. Det blev en stengodsskulptur av Eva-lena Anderson och en trana av Robin Anderson. Lassagården har också gästutställare. Aktuell utställning visade Pernilla Lindgrens verk. Pernilla är från Stockholm. Vi köpte också ett av hennes fantasifulla verk till utlottningen i november månad. Varför har jag inte varit där tidigare? Det finns ställen som man naturligtvis hört talas om, men aldrig besökt. En sak är säker, det skall inte dröja så länge till nästa besök. Det blev en trevlig utflykt och vi fick se vackra bruksföremål och skulpturer. Dottern Moa, som går i föräldrarnas fotspår, gör skulpturer av tanter. Inga bullbakande tanter, utan tanter med en ölburk i handen och en tatuering på armen. Moa utexamineras nu från Konstfack. Tanken med våra utflykter till olika konstnärer är ju att lära oss mer om olika tekniker. Bland våra  utlottade verk genom åren har vi haft många olika prov på keramik och vi har besökt keramiker med skiftande tekniker. Besök på Ateljé Sandhem i Lerdala den 11 juni 2014 10 personer besökte konstnären Ulla Taflin i Lerdala, där hon har Ateljé Sandhem. Dagens väderprognos visade på åska, men kvällen blev en av de allra finaste junikvällar man kan tänka sig. Solen sken och när vi kom fram möttes vi av en trädgård med de allra ljuvligaste blomsterrabatter. Stora svällande pioner i rött och vitt, lavendel, doftande schersmin och mycket annat. Ulla Taflin berättade för oss hur hon hittat huset och blivit störtförälskad i det. I det som såg ut som en lada fanns ateljé/utställningshall med en mycket smakfull inredning. På väggarna den egna konsten, akvarell och grafik, men där fanns också smide. En mycket mångsidig kvinna som prövat på det mesta och mer stod på  tur. Efter kaffe/the (mycket gott the) och nybakta sockerbullar fick vi veta lite om konstnärens tankar om konsten. Att det inte bara är att ”slänga ihop” något vet vi ju, men att veta när man skall sluta och om akvarellen verkligen håller, kanske är den stora utmaningen. Ulla Taflin började måla för 12 år sedan. Hon berättade livfullt om hur en del verk kommit till, vad som inspirerat henne. Det har gått bra, hon har fått Väsby konsthalls akvarellstipendium ett år. Vi handlade naturligtvis några alster till konstföreningens utlottning. En av akvarellerna fick de flesta av deltagarna att se människor, en kör. Själv såg jag några enstaka nypon, som hängde kvar en regntung, dimmig septemberdag. Så kan det vara. Ett konstverk inhandlades till Karlsborgs kommun. Det blev några timmar i ateljén och när färden gick hemåt över Billingen lyste månen i den ljusa sommarnatten. Dit vill man åka fler gånger. Tanken med våra utflykter till olika konstnärer är ju att lära oss mer om olika tekniker. Bland våra utlottade verk genom åren har vi haft många olika prov på keramik och vi har besökt keramiker med skiftande tekniker. Resan till Konstrundan i Vadstena den 13 september 2014. En nästan fullsatt buss med förväntansfulla konstföreningsmedlemmar lämnade Karlsborg på lördagsmorgonen för en färd till Vadstena. Målet var Konstrundan som pågick denna helg. Övralid – Förmiddagskaffet intogs på Farfarsstugan vid Övralid. Övralid var den svenska nationalskalden Verner von Heidenstams sista hem. Den vackra byggnaden och hans hem står kvar som det var vid Heidenstams död 1940. Det visas för allmänheten sommartid och var således stängt nu. Det enda vi såg var en vackert brudpar med två söta brudnäbbar. Det är naturligtvis fint att gifta sig där. Det är säkert många med mig som dagligen tar sig en titt på detta vackra hus. Vi ser det från Karlsborg som en vit sockerbit på andra sidan Vättern. För den som inte varit där rekommenderas verkligen ett besök. Gärna då på Heidenstams födelsedag den 6 juli. Då delas Övralidspriset ut vid en högtidlig ceremoni och detta pris har delats ut sedan 1945. Vadstena – Vid ankomsten till Rödtornet (Turistbyrån) fick vi en introduktion till Konstrundan. Det var den tionde konstrundan i år. Här fanns ett verk av varje utställande konstnär. Utrustade med kartor över konstrundan kunde vi sedan hela eftermiddagen ägna oss åt konsten. God lunch intogs på restaurang Köket vid Rådhustorget. Vadstena är en mycket trevlig stad som jag gärna åker till. På konstpromenaderna får man dessutom tillfälle att titta in i alla de trevliga trädgårdarna i staden. Allt finns inom gångavstånd. Att man också kan kombinera konsten med shopping är ett extraplus. Vackra kläder är också konst. Styrelsemedlemmen Åsa Wibjörk hade arrangerat det mesta av resan och tagit emot anmälningarna och det gjorde hon mycket bra. Inger Sjöblom framförde resenärernas tack till Åsa, Gunborg och chauffören Ronny. Tradition – det börjar bli tradition med höstresa i Konstföreningens  regi. 2011 – Akvarellmuseet på Tjörn, 2012 – Lars Lerin-museet i Karlstad, 2013 – Läckö naturum och Vigrum Konstform och 2014 Vadstena. Gunborg Lundkvist Ordförande för Konstföreningen Ansvarig för hemsidan OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s