2017 – Årsmöte den 18 mars

Årsmöte 2017

Karlsborgs Konstförening har haft årsmöte den 18 mars 2017 i Pingstkyrkan. 31 medlemmar mötte upp trots ett strålande vårvinterväder med sol och löfte om vår i år också.

Parentation hölls över avlidna medlemmarna Oscar Larsson och Britt Lidholm, trogna medlemmar sedan många år.

Sedvanliga årsmötesförhandlingar genomfördes i rask takt.

Gunborg Lundkvist omvaldes som ordförande för år 2017.

Avgående styrelsemedlemmarna Kerstin Pihlemark och Åsa Wibjörk omvaldes för 2 år.

Suppleanterna Inger Sjöblom och Ann-Christin Perströmer omvaldes för 1 år.

Kvar i styrelsen är Ingrid Erikson och Karin Pettersson.

Revisorerna Christer Lindholm och Roger Eriksson med Lars Gunnarsson som revisorssuppleant omvaldes för 1 år.

Valberedningen Anita Wahrén och Birgitta Wahlstrand med Margareta Holmgren som suppleant omvaldes för 1 år.

Verksamhetsberättelsen föredrogs. På hemsidan här kan du se under 2016 där referat från samtliga aktiviteter finns.

Konsten att hänga konst

Årsmötesföreläsare i år var Kjell Törnqvist. Han är utställningstekniker med eget företag. Mest verksam är han vid Konsthallen i Skövde där han genom åren hängt en del utställningar. På biblioteket i Tibro finns en konstvägg som han sammanställt med kommunens konstverk, den är sevärd. Den årsmötesdeltagare som förväntat sig att gå hem med exakta kunskaper om hur man skall hänga sin konst blev kanske lite besviken. Överkant eller underkant? Om jag tolkat Kjells budskap någorlunda rätt så skall man inte vara rädd för att blanda de olika teknikerna, olja, foto, akvarell. Kanske tänka lite på komplementfärger, inte blå tavla över blå soffa om man nu skall ha något över soffan. Ställ gärna undan en del och plocka fram lite annat ur garderoben. Trots sitt trevliga anförande skapade Kjell en viss förvirring, åtminstone hos mig. Kan jag inte längre ha min älskade skulptur av Liss Eriksson i fönstret där den nu stått i 54 år?

Han tröstade oss med att säga att det inte finns några regler egentligen. Det handlar ju om tycke och smak, men naturligtvis också att framhäva varje enskilt konstverk.

Kjell avtackades med en ros.

Gott kaffe med mycket gott kaffebröd serverades, denna gång av Kerstin och Ingemar Falk.

Närvarolotteriet vanns av Gunborg Lundkvist som vann boken Båtflykt av Reinhardt Grosch.

Kerstin Karlsson från Biografföreningen Casablanca hade skänkt två operabiljetter och två biobiljetter. Dessa vanns av Kerstin Sanell, Beth Dahlgren, Ulla Sjöstrand och Anita Wahrén.

Utlottningen bland de medlemmar som betalat in medlemsavgiften i tid vanns av Åsa Thernell. Hon vann en glasvas från Tibro glasverkstad.

Slutligen påminde ordföranden om kommande aktiviteter.

Gömda pärlor den 22 april på biblioteket i Karlsborg. Kom med något konstverk som du kan tänka dig sälja eller byta ut. Kom och titta även om du inte vill köpa eller sälja.

Anmäl till Gunborg 40092 eller gunborg@carlsborg.net vad du vill ha med i utställningen.

Den 16 maj åker vi till Ateljeföreningen Ockra i Hjo på studiebesök.

Tack till biografföreningen för närvarovinsterna och tack för samarbetet under året.

Tack till Kerstin och Ingemar Falk för gott kaffe.

Studiefrämjandet medverkade till föreläsningen.

Karlsborg den 19 mars 2017