Årsmöte 2014

Från gamla hemsidan hämtar vi Årsmötet 2014. Årsmöte hölls den 15 mars i Pingstkyrkan med ett 30-tal medlemmar närvarande. Efter parentation över avlidne medlemmen Joel Rodén, som varit medlem sedan starten 1986, genomfördes årsmötesförhandlingarna. Av verksamhetsberättelsen framgick att föreningen har haft ett par konstvandringar i kommunen och tittat på den offentliga konsten. Årets tema för Sveriges Konstföreningar 2013 var Offentlig konst. Höstens verksamhet inleddes med resa till Naturum Vänerskärgården och Vigrum Konstform och avslutades med sedvanlig utlottning av inköpta konstverk. Gunborg Lundkvist omvaldes som ordförande. Övriga styrelseledamöter i tur att avgå, Berit Borg Nilsson, Ingrid Erikson, Inger Sjöblom och Karin Pettersson, omvaldes. Kvar i styrelsen är Kerstin Åseby-Pihlemark och Åsa Wibjörk. Efter förhandlingarna serverades gott kaffe och mycket gott kaffebröd ordnat av Laila och Valter Eriksson. En tipsfrågetävling hade sammanställts av styrelsens medlemmar och den genomfördes inomhus med vandring runt det avdukade serveringsbordet. Den bestod av 15 blandade konstfrågor och vanns av

• Birgit Landström – 11 rätt. Bokpris – Berömda målningar.
  • Eva Hjohlman     – 11 rätt. Pris Ett pralinfat av Anna-Lena Dancy, Gunnilse.
  • Gunnel Selin       – 10 rätt. Bokpris Zorn Mästerverk.

Av dem som betalat in sin medlemsavgift i tid drogs en vinnare, Lars Dahlgren. Han fick en etsning av Ulla Taflin. I närvarolotteriet var en gräddsnipa i form av en fågel av Anna-Lena Dancy vinst. Dessutom fick föreningen två biljetter till valfri opera på Bio Casablanca, varför det här blev tre vinnare. Första dragningen vann Lars Dahlgren och han valde en operabiljett, vilket också nästa vinnare Anita Wahrén gjorde. Tredje vinnaren blev Birgitta Carlberg, som alltså hade turen att vinna den lilla ”pip-pip-kannan”. Inspiration till kannan är den vackra fågeln strandskata (i skrivande stund har jag, som också är fågelskådare, inte sett strandskatan ännu, men den borde komma när som helst). Vi tackar Biografföreningen för operabiljetterna. Karlsborgs Konstförening är en allmän konstförening, öppen för alla och ansluten till Sveriges Konstföreningar. Syftet med föreningen är att i Karlsborg underhålla och utbreda intresset för konst. En vanlig missuppfattning är att man måste kunna måla för att vara med i konstföreningen. Så är det inte, vi tittar på konst på utställningar, gör konstresor och köper in konst för utlottning bland medlemmarna.