Besök på Lassagården 14 maj 2014

Konstföreningens besök på Lassagården i Skövde den 14 maj 2014.

Tolv medlemmar åkte till Lassagårdens keramik i Skövde. Här har Eva-Lena och Robin Anderson en kreativ oas, där all slags keramik görs. Det är också kursverksamhet och besökarna kan få prova på att dreja. Detta lockade bara några få av damerna som deltog, så det blev ingen drejning denna kväll. Besöket inleddes med en fikastund i det mycket trevliga loftet på gården. Efter att Eva-Lena gjort härliga smörgåsar till oss berättade hon om verksamheten. Paret startade Lassagårdens keramik 1987. Då var det Eva-Lena som jobbade med keramiken och man åkte på mässor och sålde. När försäljningen ökade kunde även Robin börja arbeta heltid i firman. Man utökade verksamheten mer och mer. 2012 hade man ytterligare planer på utbyggnad. Då ödelades byggnaden av en brand. Nu är allt återuppbyggt och man har försökt att återställa det ursprungliga. Förutom att berätta om verksamheten invigde Eva-Lena oss i de olika teknikerna. Vad som är lergods och vad som är stengods och de olika lerornas egenskaper. Hon visade också praktiskt hur det går till att dreja.

Därefter gavs besökarna tillfälle att för konstföreningens räkning inköpa några alster. Det blev en stengodsskulptur av Eva-lena Anderson och en trana av Robin Anderson. Lassagården har också gästutställare. Aktuell utställning visade Pernilla Lindgrens verk. Pernilla är från Stockholm. Vi köpte också ett av hennes fantasifulla verk till utlottningen i november månad. Varför har jag inte varit där tidigare? Det finns ställen som man naturligtvis hört talas om, men aldrig besökt. En sak är säker, det skall inte dröja så länge till nästa besök. Det blev en trevlig utflykt och vi fick se vackra bruksföremål och skulpturer. Dottern Moa, som går i föräldrarnas fotspår, gör skulpturer av tanter. Inga bullbakande tanter, utan tanter med en ölburk i handen och en tatuering på armen. Moa utexamineras nu från Konstfack. Tanken med våra utflykter till olika konstnärer är ju att lära oss mer om olika tekniker. Bland våra  utlottade verk genom åren har vi haft många olika prov på keramik och vi har besökt keramiker med skiftande tekniker.