Program försommar och höst 2019

Försommar och dags för ännu ett brev från Konstföreningen!

Vi har hittills haft en fantastisk vår även om vädrets makter har hejdat den lite.Trots det lite kyligare vädret känns det trevligt att åka på utflykter i vår omnejd, så vi startar redan i maj.

Vi har sammanställt några, som vi hoppas, trevliga utflykter, men även några fina programpunkter att besöka på hemmaplan, här i Karlsborg.

15 maj åker vi till Jula Hotell i Skara för en guidad visning av Lars-Göran Blanks konstsamling.  Priset för denna är 45 kr och därefter finns möjligheter att äta lunch på hotellet. Samåkning från Karlsborg kl. 10.30. Styrelsen har beslutat att kostnaden för resan är 20 kr/mil delat på antalet passagerare i bilen.

Anmälan till lena@nilebrant.se, tfn 070-757 21 84 senast den 11 maj.

25 augusti gör vi en dagsresa till Gunillaberg och Habo kyrka.

Gunillaberg är en karolinergård belägen i Bottnaryd. Denna gård förvärvades 2008 av den danske konstnären och trädgårdsdesignern Tage Andersen.

Där har han sedan skapat både en vacker trädgård och ett orangeri.

Vi satsar på att åka buss och hoppas att många vill åka med.

På vägen kommer vi även att besöka Habo kyrka där vi får en guidad visning.

Anmälan till lena@nilebrant.se,  tfn 070-757 21 84 senast den 1 augusti.

7 september åker vi till Hjo för att beskåda en utställning med Josef Franks akvareller.  Berit Johansson kommer att guida oss runt och berätta om tavlorna.

Vi är ju mest bekanta med hans tygmönster, men efter hans död framkom det att han, vid 68 års ålder, även börjat måla akvareller. Man började låna ihop verk från vänner och släktingar och en del av dessa finns nu med på utställningen.

Vi samåker i egna bilar från Karlsborg kl. 10.15.

Anmälan senast den 23 augusti till  monika.lofving@telia.com, tfn 070-542 50 29

21-22 september är det Bondens marknad och då kommer det även att genomföras en konstrunda i Karlsborg.

Kulturstuganvisar en utställning av Eva Östberg och i samband med denna planerar Konstföreningen att på söndagen från kl 12.00, ha en kravlös och lekfull workshop med färg och form, ”Kreativt skapande -måla för hälsan”

Vi visar också inköpt konst till lotteriet i november.

Kulturstugan har även följande utställningar i höst;

5-6 oktober visar Linda Thomas teckning och måleri och

9-17 november ställer Hans Evegård ut sin keramik.

28 november kl. 18.30 är det dags för årets utlottningskväll med glöggmingel på Biblioteket. Vi får besök av Åsa Holm Jalnefur som berättar om sin konst. Hon använder sig av screentryck och broderi i sina verk. Vi har köpt in ett verk av henne till utlottningen.

Notera gärna dessa datum i almanackan redan nu!!

Utöver dessa programpunkter avser vi att visa Konst på bio vid ett tillfälle under hösten. Programutbudet har ännu inte kommit, så vi kan inte säga vilken konstnär det kommer att handla om.

Information om detta kommer att annonseras via mail, Facebook och Karlsborgsbladet.

Studiefrämjandet sponsrar viss verksamhet, vilket kan reducera kostnader.

Besök gärna vår uppdaterade hemsida, http://www.karlsborgskonstforening.com!

Som säkert en del av er har märkt kommer det information från konstföreningen lite då och då på mailen. Vi har tyvärr ingen möjlighet att skicka ut dessa per post eftersom portokostnaden då tar för stor del av våra medel. Därför ber vi alla er som har eller kan ha tillgång till mail att meddela er adress snarast. Har ni meddelat adress och ändå får detta utskick per post kan det vara fel mailadress i vårt medlemsregister. Vänligen skicka er adress till monika.lofving@telia.com

Stora utskick kommer naturligtvis via post till dig som inte har mail.

Väl mött på våra aktiviteter!

hälsar Styrelsen för Karlsborgs Konstförening

Blommande liljor i en björkhage på Gunillaberg.

Foto – Gunborg Lundkvist-