Vadstenaresan 13 september 2014

Resan till Konstrundan i Vadstena den 13 september 2014. En nästan fullsatt buss med förväntansfulla konstföreningsmedlemmar lämnade Karlsborg på lördagsmorgonen för en färd till Vadstena. Målet var Konstrundan som pågick denna helg.

Övralid – Förmiddagskaffet intogs på Farfarsstugan vid Övralid. Övralid var den svenska nationalskalden Verner von Heidenstams sista hem. Den vackra byggnaden och hans hem står kvar som det var vid Heidenstams död 1940. Det visas för allmänheten sommartid och var således stängt nu. Det enda vi såg var en vackert brudpar med två söta brudnäbbar. Det är naturligtvis fint att gifta sig där. Det är säkert många med mig som dagligen tar sig en titt på detta vackra hus. Vi ser det från Karlsborg som en vit sockerbit på andra sidan Vättern. För den som inte varit där rekommenderas verkligen ett besök. Gärna då på Heidenstams födelsedag den 6 juli. Då delas Övralidspriset ut vid en högtidlig ceremoni och detta pris har delats ut sedan 1945.

Vadstena – Vid ankomsten till Rödtornet (Turistbyrån) fick vi en introduktion till Konstrundan. Det var den tionde konstrundan i år. Här fanns ett verk av varje utställande konstnär. Utrustade med kartor över konstrundan kunde vi sedan hela eftermiddagen ägna oss åt konsten. God lunch intogs på restaurang Köket vid Rådhustorget. Vadstena är en mycket trevlig stad som jag gärna åker till. På konstpromenaderna får man dessutom tillfälle att titta in i alla de trevliga trädgårdarna i staden. Allt finns inom gångavstånd. Att man också kan kombinera konsten med shopping är ett extraplus. Vackra kläder är också konst. Styrelsemedlemmen Åsa Wibjörk hade arrangerat det mesta av resan och tagit emot anmälningarna och det gjorde hon mycket bra. Inger Sjöblom framförde resenärernas tack till Åsa, Gunborg och chauffören Ronny.

Tradition – det börjar bli tradition med höstresa i Konstföreningens  regi. 2011 – Akvarellmuseet på Tjörn, 2012 – Lars Lerin-museet i Karlstad, 2013 – Läckö naturum och Vigrum Konstform och 2014 Vadstena.

Ordförande för Konstföreningen Ansvarig för hemsidan OLYMPUS DIGITAL CAMERA