Konst på bio – Vincent van Gogh

Konst på bio den 9 april – Vincent van Gogh – Ett nytt sätt att se.

På Bio Casablanca visades dokumentärfilmen om konstnären Vincent van Goghs liv.

Van Gogh – ett nytt sätt att se presenterades genom samlingen på van Gogh-museet i Amsterdam. Konstverken och hans bror Theos brevsamling gav biopubliken ytterligare fakta om konstnären. Hans vetefält, solrosor och iris är kanske det som vi tänker på när det gäller denna konstnär. En fin genomgång av hans liv och när han vid 27 års ålder blev konstnär gjordes. Under en tid av mental ohälsa målade han otroligt många verk, men sålde inte mycket under sin livstid.

Vid 37 års ålder tog han sitt liv i det vetefält som han målat under dagen.

Det var först efter sin död, som hans tavlor blev berömda och detta var hans bror Theos förtjänst. Idag är han en av de största och mest inflytelserika konstnärerna genom tiderna.

Funderingar när man sett filmen – vad är det som gör att en del konstverk blir odödliga?

I filmen fick vi inte bara se konsten och van Gogh-museet, vi fick en del stadsbilder från Amsterdam, Paris m.fl. platser och det var en resa i den stora konstvärlden.

Konst på bio arrangeras av Biografföreningen Casablanca och Karlsborgs Konstförening med stöd av Studiefrämjandet.

12 april 2018